Kompetences stiprināšana sajaukšanās zonas noteikšanā ūdens kvalitātes uzlabošanai

Biedrība “Latvijas Vides pārvaldības asociācija” (turpmāk – LVPA) sadarbībā ar Valsts vides dienestu (turpmāk – VVD) 2024. gada decembrī uzsāka īstenot projektu "Kompetences stiprināšana sajaukšanās zonas noteikšanā ūdens kvalitātes uzlabošanai” (projekta reģistrācijas Nr.1-08/74/2024). Projekts tiek īstenots valsts budžeta programmas 21.00.00 “Vides aizsardzības fonds un iemaksas starptautiskajās organizācijās” apakšprogrammas 21.02.00 “Vides aizsardzības projekti” projektu konkursā 2024. /2025. gadam vadlīnijas “Multisektoriālie projekti” aktivitātē “Sadarbības projekti vides politikas veidošanai un īstenošanai” ietvaros.

Projekta mērķis un nepieciešamības pamatojums

Prasības par sajaukšanās zonas noteikšanu tika precizētas ar Ministru kabineta 2002. gada 22. janvāra noteikumu Nr.34 "Noteikumi par piesārņojošo vielu emisiju ūdenī" (turpmāk – Noteikumi Nr. 34) 2023. gada 4. aprīļa grozījumiem, ar kuriem operatoram ir uzlikts pienākums veikt šo novērtējumu. Ar LVAF atbalstu 2019. – 2020. gadā tika izstrādāts sajaukšanās zonu aprēķina rīks un apmācību materiāli.

Kopš Noteikumu Nr. 34 grozījumu stāšanās spēkā VVD ir saskāries ar situācijām, kad sajaukšanās rīks nav tieši pielietojams vai tā pielietošanai trūkst izpratnes gan VVD, gan operatoru pusē. Projekta ietvaros tiks izvērtēti līdzšinējie piemēri sajaukšanās zonu noteikšanai (atļauju iesniegumi) un atbilstošās atļaujas, lai identificētu neskaidros jautājumus un situācijas, kas sajaukšanās zonu aprēķina rīka piemērošana nebija iespējama vai ierobežota.

Izvērtējot līdzšinējo pieredzi, tiks sagatavotas apmācību programmas VVD ekspertiem un operatoru pārstāvjiem. Lai nodrošinātu projekta rezultātu ilgtspēju, projekta ietvaros tiks sagatavots apkopojums par biežāk uzdotajiem jautājumiem un atbildes uz šiem jautājumiem, kas papildinās 2019.–2020. gada projektā sagatavoto apmācību materiālu.

Lai sasniegtu projekta īstenošanas mērķi, tiek noteikti šādi darba uzdevumi:

  • Problemātisko jautājumu apzināšana un izvērtējums
  • Apmācību satura sagatavošana
  • Apmācību materiāla sagatavošana
  • Apmācību organizēšana
  • Atbilžu sagatavošana uz tipiskajiem problēm-jautājumiem
  • Projekta rezultāta iesniegšana Sadarbības iestādei